Beschaving begint bij de opvoeding! – Jacques Meulman 

Gezond moreel Kompas

In gesprek over….Beschaving begint bij de opvoeding – Jacques Meulman

In gesprek over….   Beschaving begint bij de opvoeding!

Woensdag 25 mei 2016 – Jacques Meulman – Studeerde psychologie, antroposofische psychodiagnostiek en gespreks- en psychotherapie. Werkte als leerkracht aan de vrije School.

Waaruit bestaat een “gezond moreel kompas” in de huidige tijd?
Hoe voed je een kind op tot een evenwichtig, kritisch, zelfstandig denkend mens?
Hoe help je als opvoeder in het ontwikkelen van normen en waarden?

Goed beschouwd zijn de beginselen van het neoliberalisme, met o.a. de marktwerking,  niet alleen in de gezondheidszorg ingevoerd maar ook in het onderwijs. Net zoals het in de gezondheidszorg de zorg om de gezondheid strijdt met de noodzaak om geld te verdienen, gaat het in het onderwijs vaak niet meer om de gezonde ontwikkeling van de kinderen  maar om de resultaten en de vergroting van de ‘opbrengsten’. Omdat er steeds meer nadruk gelegd wordt op de verbetering van de resultaten en opbrengsten op korte termijn, is er steeds minder besef, kennis en inzicht over de doorwerking van dit onderwijs op de lange termijn, in het latere leven. In talloze pedagogische voordrachten laat Rudolf Steiner zien hoe we, vanuit de inzichten in de ontwikkeling van de mens, zo kunnen opvoeden en onderwijzen dat de kinderen zich kunnen ontwikkelen tot vrije en gezonde mensen die als volwassenen doel, betekenis en richting kunnen geven aan hun eigen leven. Het is een inhoud die niets aan actualiteit heeft ingeboet en buitengewoon heldere antwoorden geeft op vele vragen over het onderwijs, de opvoeding, de gezondheid van de kinderen en de latere volwassenen.

 

Geef een antwoord

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *.